Lukijat

sunnuntai 28. helmikuuta 2010

erityisveeäfärrää peränteellä

lainaus jostain lentosäännöistä:
2.2.1 Erityis-VFR-lennot
Erityis-VFR-lennoilla näkyvyyden maassa on oltava vähintään 1.5 KM päivällä ja vähintään 3 KM yöllä, sekä pilvisyyden sellainen, että voidaan lentää selvästi erossa pilvistä noudattaen minimilentokorkeuksia.



minimilentokorkeussääntöjä rikkomatta oli mahdollista lentää tänään peränteellä. lentopaikoillahan ei tarvi pitää yllä minimiä 150 metriä?



peränne, jos mikä on kyllä lentopaikka!

tänään ei ollut mitään kummempaa ohjelmaa kalenterissa, niin ajattelin käydä pienen päräytyksen tekemässä peränteellä. jäälle houkutteli myös melkeen kolmen kuukauden pakkasjakson! jälkeinen suojapäivä. peränteellä taas siksi, että siellä on oikeastaan ähtärin ainoa kelvollinen starttipaikka kaikille tuulensuunnille. meidän kerhon oppilaat on sen tänä talvena hikeä säästämättä tampanneet ;)
















vähän vielä lisää kelkalla tasoittelin. siinä on latu, ala hiihtää!

















en ole elämässäni kovinkaan monella varjoliitimellä koneen kanssa lentänyt. ainoastaan muutamalla on tullut kokeiltua. tämä johtuu osittain siitä, että kavereiden liitimet on aika usein liian pieniä mulle.

kerhon viimeisen koululiitimen (pro-design cuga) hoksasin vain "vähän yliloudattuna" sopivan mulle myös paramoottorikäyttöön.



tuumasta toimeen sitten. kaikki valmiina starttiyritykseen (moottorin:)


















tuuli oli senverran reipasta, että liidin hyökkäsi oitis päälle, eikä ilmaannousun varmistamiseksi tarvinnut montakaan askelta ottaa. miellyttävän tasaiselta tuuli tuntui paitsi maassa, mysö ilmassa. ainoastaan aivan pilvirajan alapinnalla (n. 50 m) alkoi jotain hötkyjä tuntumaan.


















tämä on niitä ähtärin vanhimpia asuinpaikkoja. ensimmäinen isäntä jussilaan on kirkonkirjoihin merkitty jo 1500-luvulla.

talo ei toki oo niin vanha, mutta varmaan ehkä 1800-luvulla ollut tupaantuliaiset?

















halkoniemessä järjestettiin 1970-luvulla moottoripyörien kokoontumisajoja nimeltään "kattoralli"
















kirkkosalmenkin oon teille saattanut joskus esitellä?







ja siellä sijaitsevan kaupungin ylläpitämän laavun?

















mun mökkinaapurina on muuan matematiikan lehtori peräseinäjoelta. kokeita varmaan korjailemassa, kun ei oo mökilleen ehättänyt ?-)
















ykspuisen saarimökkillä talvella aika rauhallista....


















cuga hyväksi havaittu myös paramoottorilentoihin. en nyt sen syvällisempää analyysia osaa tehdä, mutta nostovoimaisen tuntuinen siipi ja hienosti tuli päälle kolmen metrin tuulessa!


torstai 25. helmikuuta 2010

hymyilevän paramotoristin kevätpäräys

...ajoittuu muuten jotain kolmisen kuukautta aiemmaksi, kuin tavallisen motoristin kevätpäräys!

http://www.mcharma.net/hmkp2010/index.htm

jo jokunen aika on kulunut siitä, kun viimeksi sain nuuhkia kaskitahtisen huumaavaa sulotuoksua. osasyynä tietysti huonot kelit, epäkelvot starttipaikat, työhommat + lukuisa joukko muita tekosyitä...

tänään sitten alkas tuntumaan siltä, että tämä peli ei pisemmän päälle vetele! kattelin ikkunasta, lentäjien sääpalvelua, karttapaikkaa, kaupungin latukarttaan jne. ja katsos...
ihan kuin neljä asiaa olisikin loksahtanut pienen iltapäivän hetken ajaksi ennusteiden mukaan samaan aikaan kohdalleen?
pikainen tiedustelu harrastajatoverille, mutta syöminen oli tällä hetkellä lentämistä tärkeämpää ;)

raahasin kamat umpihangessa niittylänrannan lähellä kulkevalle ladulle. onneksi hiihtäjät eivät juuri tätä latuosuutta käytä. ainoatakaan hiihtäjää ei kulkenut paikan ohi, vaikka muuten heitä olikin runsain mitoin laduilla kauniin kevätpäivän houkuttelemina.

tuulensuunnan, moottorin kampeamisen, kapean latu-uran jne. kanssa piti taiteilla puolenkymmentä kertaa, ennenkuin siipi sai senverran ilmaa alleen, että lento saattoi alkaa. puhti alkoi "kovakuntoiseltakin" mieheltä olla lopuksi aika vähissä :)

hiihtäjätkö ne on ladulta ulos välillä ajautuneet?-))

















kiitos artolle starttiavustuksesta!

heti ilmaanpäästyäni huomasin, että tuuli oli aika navakkaa ylempänä. ukonvuoren takaa tuleva turbulenttinen tuuli teki vielä omat mykkyränsä muuten niin hienoon ilmaan.

tämän talven erikoinen ilmiö (tähän aikaan) ovat uveavannot. kun jään päällä on paljon painavaa lunta, pursuaa railoista jään päälle vettä, kun jään noste ei riitä lumen painon takia pitämään sitä vettä jään alla. rei'ästä virtaava vesi saattaa kuluttaa isojakin reikiä jäähän. näitä on nähtävissä jäällä jopa useita hehtaarilla!
tämmöinen reikä (halk. jopa 1m!) jäässä saattaa yllättää jäällä kulkijan.
mulla on semmoinen käsitys, että vettä virtaa välillä myös toiseen suuntaan, eli takaisin samasta avannosta jään alle. tuon kuvan säteittäiset jäljet tukevat tätä teoriaa?

tämä talvi nimittäin on osoittanut, että jään päälle pursuava vesi ei kovista pakkasista huolimatta jäädy jään päällä eristävän lumikerroksen ansiosta. jotain sellaista siinä kai tapahtuu, että lämmin (sula) vesi sulattaa jään päällä olevaa lunta, jolloin sohjon/veden ominaispaino on taas painavampaa kuin jään. luonnonlakien mukaan vesi painavampana menee taas takaisin jääkannen alle siitä samasta sulasta rei'ästä, mistä on tullutkin ja kuluttaa aina vaan isommaksi tuota uveavantoa.

















lyhyestä lennosta lähes puolet ajasta kului vastatuuleen junnatessa. kas kun se aurinkokin oli siellä vastatuulen suunnassa, joten kuvien otto oli ajoitettava lyhyelle myötätuuliosuudelle.

no, yksi kuva vastavaloonkin. peränteen suuntaan.
ihan vähän vaan väritetty mieleiseksi ;)

















onkohan ahopellon timo alkanut opettaa pojilleen kiihdytysautoilua, vai mikä ihmeen suora rata tonne rantaan on aurattu?

















oonkos mää teille koskaan vielä näyttänyt ähtärin kaupungintaloa ilmastakäsin?

















tai ähtärin isointa ruotsalaisomisteista pankkia?

tuolla kävin tänään tekemässä pitkin hampain sopimuksen ottaa asiakkailta maksuja vastaan nykyaikaisilla maksuvälineillä (visat, electronit ja mitä niitä nyt onkaan?)

kolmekymmentä vuotta pärjäsin paperirahalla ja pankkikorttihöylällä. meinasin jo, että siirryn kokonaan oravannahkoihin, mutta ennakkoluulottomana sitten aattelin, että kokeillaan nyt vielä tätäkin!

terveisiä vaan rauni, jos satut tätä lukeen ;)















mustikkavuoren hiihtostadionilla oli tänään 400 koululaisen maakunnalliset kisat, mutta en ehtinyt ajoissa paikalle. stadion oli hiljennyt ehtiessäni paikalle.
















tonne mustikkavuoren laelle olisi kiva joskus laskeutua. laki on n.60 m taustalla näkyvää ouluveden pintaa ylempänä.
















etelästä ähtäriin talvisin ajelevat toivottaa tervetulleeksi santeri.



santeri on vanerista tehty karhu, jonka lions-club hukuttaa joka kevät!
hukkumispäivästä järjestetään arvauskilpailu, jossa voittaja palkitaan ruhtinaallisesti! santeri parka ajelehtii ahtojäiden mukana aina jonnekin rannalle....















asuntoministeri jan vapaavuori muuten juuri tänään kansalaisia helpottamaan kattojen lumikuormaa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1991193
kanervasalon heikki ei ainakaan ole vielä tehnyt elettäkään ministerin käskyn toteuttamisessa ;)

perjantai 12. helmikuuta 2010

peejoen päristelyt

jo tovin on ollu mielessä, että mullahan ei kunnon talvikuvia ole peejoelta lainkaan. tänään näytti sääolosuhteet suotuisilta ja kun vielä sain kalajärven leirintäalueen isännältä tiedon, että kalajärvelle ollaan juuri auraamassa jäärataa huomisia autokilpailuja varten, päätin lähteä käymään tuolla seinäjoen esikaupunkialueella.
artolla ja heikillä oli tänään tärkeämpää tekemistä, joten yksin joutui edustamaan.
hiljaista on kalajärven respassa tähän aikaan vuodesta...

















vaikka starttibaanaa radalla oli joka suuntaan kelvollista, maastairtautuminen ei silti ollutkaan mikään helppo juttu. heikko tuuli pyöritteli vaihdellen suuntaa n. 90 asteen välein ja tuntui, että juuri aina, kun olin kamat kanniskellut uuteen paikkaan, tuuli vaihtoi suuntaa samantien! ihan hiki tuli, kun yritin muutaman kerran sivutuuleenkin startata. penkka tuli aina liian aikaisin vastaan ja yritys piti keskeyttää. vasta neljännellä pääsin ilmaan kehikko jäätä raapien. oliko syynä sitten liukas jää, huono ohjaustekniikka vai moottorin kampeaminen, en osaa analysoida. ruma startti joka tapauksessa.

noo, ilmoille päästiin ja se on kuitenkin pääasia. tännepäin oli luvassa pilvipeitteen repeilemistä, mutta turhaan sain sitä odotella. sää oli tuhruinen ja tulipa ilmassa korkeammalla jotain lumentapaistakin kasvoihin.
pilvet olivat melko alhaalla, joten lentokorkeus oli pidettävä maltillisena. myöskin siitä syystä, että radioni on juuri korjattavana, eikä sjk afiksen lähestymisalueelle ole asiaa ilman sitä.


paitsio! tältä tuomarilta mikään ei jää näkemättä ;)


















noon kaikki tualta karussa!


















tarkoituksenani oli kuvata seinäjoentienvarren alun vanha pohjalaistalomiljöö, mutta ei siitä oikeen tullut mitään. talot ovat osin metsän suojassa, eivätkä kauniit yksityiskohdat oikein hyvin ilmakuvista erotu.
lisäksi monessa pihapiirissä oli uusi talo pilaamassa maisemaa. usein kyllä vanhakin oli säästetty.

tässä jotain sinnepäin:






















hähää! määä kerkesin ensin!!!
















paitsi hirvet, niin myös lehmät hakeutuvat tähän vuodenaikaan talvilaitumille. ainakin peräseinäjoella.

















seinäjoki juonittelee rauhallisesti läpi lakeusmaiseman peräseinäjoella helmikuussa 2010


















onko tuolla jukoliuta voimalaitos peräseinäjoessa?
tottayhyrentähären, voiko se nuaan pienellä virtaamalla olla eres kannattava?
















siltoja peejoen keskustan tuntumassa.


















sitten kesken lennon alkoi aurinko yhtäkkiä vilkautella pilvenraosta. lumikiteet ilmassa merkkaavat auringonsäteen.
oikealla ågrenin matin kotitalo


















kyllä kuvatkin alkaa elämään, kun aurinko paistaa.
tosin liika auringonpaistekin on pahasta. harvoon soon on ihan kohoren :)





















siinäpä kiva mökki jollain rapasen peejoen varrella :)

















kuvia tuli reilut 600 ja jarin suosittelema akkuhankinta osoitti toimivuutensa ainakin näillä pakkasilla. virtaa jäi vielä tähteellekin.
kuinka kauan jytyä piisaa, jää nähtäväksi.

tiistai 9. helmikuuta 2010

tommosta vanhaa juttua...

näkösälle pitää laittaa välillä, kun ei uuttakaan kerrottavaa ole tullut.








viitasaaren talviriehaan mentiin oikein kutsuttuina. hyvin piti viitasaarelaiset paramotoristeja. yöpaikka löytyi muikunlahden kartanosta.
















sika oli teurastettu ja kokonaisena paistettu. kelpasi siitä nälkäisten lentäjien ottaa kinkkua...

















viinit ruuan kanssa ja sauna illemmalla kuului myös asiaan. tässähän tuntee itsensä pian ansiolentäjäksi!

muutama lento otettiin eilen. tuuli yltyi päivällä kovahkoksi, ainakin tapahtumapaikalla, joka oli saaren ja mantereen välissä. turbulenssin vuoksi ihan alueelle asti ei tohdittu mennä. aamulla tuuli oli tyynempi ja käytiin palloa kiertämässä. pakkasta 18 astetta ja väki alkoi vasta valua paikalle.

















sitten seurailtiin palloa.




















pallon lentoreitti kulki aivan lämpökeskuksen savuvanaa myöten.

















pitkävuoren liitäjillä oli puolentoista kilometrin naru viritetty jäälle. minäkin kävin muutaman hinaamassa ja esa lensi pari koululentoa. riippuliitimiä ja varjoja runsaasti paikalla. myös tandemliitimen kyytiin oli kovasti tunkua.


















talvirieha järjestettiin aivan viitasaaren keskustan tuntumassa uuden abc-aseman rannassa.


















tehtiin myös tiettäväksi juhlakansalle, missä tehdään ne parhaat alumiiniveneet...(no ähtärissä tietenkin!)


















viitasaaren kirkosta ei huonoa kuvaa saakaan. kaunis rakennus kaunilla paikalla.
















kuvia olisi vaikka kuinka paljon, mutta säästän teidät niiltä nyt. tai no yksi vielä. viitasaaren lentokenttä. hiljaista...

















ehkä kymmenisen moottorilla lentävää oli paikalla yhteensä, mutta vain n. puolet taisi olla yhtäaikaa ilmassa jossainvaiheessa.